Wil je samenwerken?

Mijn werkwijze

Soms heb je iemand van buitenaf nodig

Samenwerken?

Als leerkracht weet ik maar al te goed hoe het voelt als iemand achterin je klas komt zitten met een notitieblokje. ‘Doe jij het zelf maar eens” dacht ik wel eens wanneer ik feedback kreeg waar ik niet direct iets mee kon. Vanuit deze gedachte is mijn werkwijze als didactisch coach (en later trainer) ontstaan: Het zelf doen. Ik help leerkrachten door vanuit de praktijk (maar ondersteund met de theorie) te laten zien wat werkt maar ook wat niet. Daarbij maak ik gebruik van beeldmateriaal uit mijn eigen klassen, maar geef ik ook regelmatig daadwerkelijk echt les in andermans klas. Een zogenoemde ‘voorbeeldles’. Niet omdat IK nu zo geweldig ben, maar omdat het soms fijn is om een concreet voorbeeld te zien; om de theorie aan de praktijk te kunnen koppelen.

Ook doe ik aan co-teaching, zo help ik een leerkracht on the spot met bepaalde pedagogische of didactische uitdagingen. Zo wordt feedback direct helder voor de leerkracht en kunnen zij op het moment zelf een aanpassing doen. Dit alles zonder dat de leerkracht overwicht verliest, ik bevind me op de achtergrond. Deze manier van werken wordt vooral door starters en zij-instromers als erg fijn ervaren… 

Naast het begeleiden van leerkrachten in het maken van didactische stappen, verzorg ik ook Lesson Study’s, trainingen, workshops en studiedagen om het lesgeven te verbeteren. 

Wil jij meer weten over mijn visie op onderwijs en het lesgeven anno nu? 

Ben jij benieuwd wat ik kan betekenen voor jou of jouw team? Neem dan hieronder contact met mij op: