Lesideeën

Tips en ideeën

Voor de bovenbouw

Bovenbouw

13 tips voor de laatste weken (van groep 8)

Top 13 dingen die je kunt doen in de laatste weken van groep 8:  VO-lessen geven. Geef les in de vakken die ze volgend jaar krijgen. Zo kun je een lesje wiskunde aanbieden, Duits, Frans, maatschappijleer of wellicht natuurkunde. De leerlingen blijken hier enorm gemotiveerd voor want dit is al een stapje verder dan ‘gewone groep

Lees verder »
Bovenbouw

Feedback onderling t.b.v. het technisch lezen

Feedback is van groot belang voor het leerproces. Maar feedback wordt zeker niet alleen gegeven door de leerkracht, maar ook onderling. Ik zet dit in tijdens het technisch lezen om de vaardigheid van het ‘goed lezen’ te verbeteren. Een van de manieren hoe ik dit doe ik door mijn leerlingen simpelweg 2 memoblaadjes te geven.

Lees verder »
Bovenbouw

Voorkennis ophalen & koppelen

https://youtu.be/8_cWwh14Ka4Het ophalen van de voorkennis is een belangrijke fase van de les, maar vaak wordt dit verward met ‘Wat hebben we in de VORIGE les geleerd?’ (Dit kan namelijk iets zijn wat helemaal niets te maken heeft met het lesdoel van vandaag) Het ophalen van de voorkennis is echt een stapje terug op het lesdoel

Lees verder »
Bovenbouw

Remember-Me- Een buitenles

Spelling is zo’n vak waarbij je wil dat ze woordbeelden onthouden en vooral vaak de woorden schrijven. Dit is zo’n werkvorm die daar prachtig op inspeelt! ‘Remember-me’, de buitenles is een werkvorm voor buiten geïnspireerd door juf Joyce. Zij had een leuke buitenles waarbij leerlingen in estafette-vorm woorden moesten onthouden. Dit is een variant erop, met

Lees verder »
Bovenbouw

Een kijkje bij mijn stelles

https://youtu.be/TL8DSgfhuCY Stellen, een belangrijk onderdeel binnen taal. Ik besteed hier veel aandacht aan in de klas, zo krijgen mijn leerlingen wekelijks een nieuwe stelopdracht n.a.v. een uitgebreide les. Deze ‘startles’ vindt altijd plaats op maandag, zodat de andere dagen verder aan de stelopdracht gewerkt kan worden. Vrijdag moet het af zijn en dus ingeleverd zijn

Lees verder »
Bovenbouw

Interview Biotoop – Cherelle

Voor de vakantie mocht ik Paulien van Didactiefonline ontvangen in mijn klas. Zij kwam een les meekijken en daarna heb ik een leuk gesprek met haar gevoerd. Aan de hand van dit bezoek en het gesprek heeft zij een mooi stuk geschreven in het tijdschrift van didactiefonline. Hierin vertelt ze onder andere over het reactiespel waar ik

Lees verder »

Tips en ideeën

Voor het SBO

Bovenbouw

Betrokkenheid bij saaie onderdelen

Hoe houd ik mijn leerlingen betrokken bij ‘saaie’ onderdelen zoals begrijpend lezen, technisch lezen of taalverzorging? Lachwekkende teksten, shockerende plaatjes, teksten die vragen opleveren en prikkelen zorgen er vaak voor dat mijn leerlingen betrokken zijn bij de les. Ik maak regelmatig gebruik van aparte teksten, die vanaf het begin al vragen opleveren. Van die nieuwsgierigheid

Lees verder »
Bovenbouw

Speed-Up!

Speed-up inzetten Speed-up is een spelvorm in SLSO. Je hebt hiervoor 1 device per 2 leerlingen nodig. In Speed-Up kun je zelf vragen zetten met een A-B-C-D antwoord. Dit spel kan met twee tot 4 spelers gedaan worden, maar omdat de leerlingen op hetzelfde scherm moet klikken worden 2 spelers aangeraden.  In het filmpje zie

Lees verder »
Bovenbouw

Het dictee effectief benutten

https://youtu.be/S86grqN7U-o Het effectief benutten van het dictee Een dictee is een meetmoment. Een waardevol moment voor de leerkracht maar ook voor de leerling. Hoe kun je jouw leerlingen hierin meer zelfinzicht geven maar zelf nog de regie houden? Ik gebruik daar ‘Responsive’ uit Smart Learning Suite voor. Responsive is een element uit SLSO waar je

Lees verder »
Bovenbouw

10 handige weetjes

10 dingen die jij wellicht nog niets wist over SMART Learning Suite Online.(Klik hier voor een gratis account)Wist je dat:  SLSO nu ook GRATIS te gebruiken is? Voorheen kon je 45 dagen uitproberen en daarna kon je geen gebruik meer maken van SLSO. Nu kun je er gratis gebruik van blijven maken. Je kunt hierin 5 volledige lessen

Lees verder »
Bovenbouw

Game Show als afsluiting van je les

https://youtu.be/_-ZYz4COf4E In eerdere filmpjes heb je het vast wel eens voorbij zien komen. Mijn favoriete software: Smart Learning Suite Online.  In de bovenstaande video deel ik weer een mooi element van deze tool namelijk: ‘Game Show’ Het spel is opgebouwd uit een vraag en A-B-C-D antwoorden. De inhoud hiervan bepaal jij.  Hoe heb ik dit

Lees verder »

Tips en ideeën

Voor de kleuters

Kleuters

9 online activiteiten voor kleuters

Geschreven door Britt van der Stelt (kleuterjuf) De meeste kleuters zijn bijna dagelijks aan het videobellen met de juf of meester. Een gesprekje voeren met elkaar is natuurlijk hartstikke gezellig maar je kunt ook leerzame spelletjes tijdens het videobellen spelen. Het is handig om niet te grote groepjes te maken zodat ieder kind aan de

Lees verder »
Bovenbouw

Gratis downloads

Wist jij dat je de gratis downloads van Teach&Cher gemakkelijk hier kunt downloaden? Voor leerkrachten uit België (en andere landen) is het helaas niet mogelijk om de downloads via de webshop te verkrijgen. Speciaal voor jullie heb ik een mogelijkheid bedacht om de documenten toch te downloaden. Via deze link  kom je bij de documenten. Stuur

Lees verder »
Kleuters

Kleuteractiviteit nr 2 met wisbordjes

In de vorige post lieten we een leuke activiteit met wisbordjes zien. Wisbordjes worden vaak ingezet in de bovenbouw, maar bij de kleuters is dit net zo effectief. Ook bij de kleuters kun je de betrokkenheid hiermee verhogen. Hieronder geven we een tweede tip voor het werken met wisbordjes bij de kleuters. Vormen herkennen Leg

Lees verder »
Kleuters

Even voorstellen… Britt Nissen

Hoi, ik zal mijzelf even voorstellen. Ik ben Britt Nissen en werk nu ongeveer 10 jaar bij de kleuters. Ik heb ooit een jaar een uitstapje gemaakt naar groep 4 maar het jaar erop was ik snel weer terug. Naast juf ben ik ook de taalcoördinator van de school en regel ik als VVE coördinator alle

Lees verder »
Kleuters

Een leuke kleuteractiviteit met wisbordjes

Teken er eentje meer: In het midden van de tafel (of geprojecteerd op het digibord) ligt een afbeelding met voorwerpen. De kinderen moeten telkens in zichzelf de voorwerpen tellen waarna de leerkracht zegt: ‘ Teken er eentje meer’. De kleuters moeten eerst alle voorwerpen natekenen en daarna er eentje meer tekenen.  Differentiatie: je kunt ervoor kiezen om de kinderen die

Lees verder »

Wat zoek je?

Zoek hier op onderwerp...

  • Alle
  • Blogs
  • Bovenbouw
  • Kleuters
  • Lesidee op Groep
  • Lesidee op onderwerp
  • Rekenen
  • SBO
  • Spellen
  • Spelling
  • Taal
  • Uncategorized
  • Voor ouders
  • middenbouw
  • onderbouw
  • werkvormen