(Samenwerkings)spellen voor in de eerste weken
Mijn duo collega en ik hebben de eerste schooldag vooral veel samenwerkingsspellen met de klas gespeeld en enkele spellen om elkaar beter te leren kennen. Naar aanleiding van deze spellen kwamen er mooie gesprekken. Wie neemt de leiding en waarom? Wat gebeurt er onderling? Welke teams zijn een voorbeeld? We maakten verschillende combinaties om ten eerste te zien wat er gebeurt en ten tweede om hen echt weer even contact te laten maken met iedereen. Een voorbeeld van een paar spellen die wij deden:
- Vuilniszakken-flip
Ieder team (3-tal) krijgt een opengeknipte vuilniszak of een stuk hiervan. Alle teamleden moeten hier met beide voeten op staan. De vloer is verboden terrein. Ze moeten, zonder hulp van materialen of meubilair op de andere kant van de vuilniszak zien te komen, plat, met alle teamleden! Welk groepje is als eerst? Welk team had een slimme strategie? Je kan ook direct zien welke leiders er zijn in deze subgroepen.
- Op volgorde van…..
Hierbij doet de hele klas mee. De leerkracht wil dat de leerlingen een lange rij met een bepaalde volgorde maken. Die opdracht wisselt telkens. De leerkracht stuurt niet en geeft een bepaald tijdslimiet. (Je kunt er voor kiezen om ‘leerkracht tegen de klas’ te doen en een punt te geven als ze het volledig goed hebben en als ze er een of meer fout hebben een punt naar de leerkracht)
Opdrachten kunnen zijn:
Ga op volgorde staan van…..
- Leeftijd oplopend
- Huisnummer
- Schoenmaat
- Lengte
- Verjaardag/geboortedatum
- Levend bingo
De leerlingen leren elkaar beter kennen met deze bingo. Maak een simpel tabelletje van 5×5 in Word met allerlei kenmerken van leerlingen uit de klas. (Of dingen uit de vakantie, of bijzondere dingen die jij en de leerlingen misschien nog niet wisten) Laat alle leerlingen hiermee rondlopen. Zij gaan opzoek naar informatie over elkaar door de ander een aantal vragen te stellen. Ze proberen Bingo te krijgen binnen de rij die door de leerkracht uitgekozen is. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de kinderen horizontaal of verticaal 5 op een rij krijgen in de tabel. Je kunt voor meerdere rijen spelen of een volle kaart. Daarna wordt er gecontroleerd en eventueel een kort gesprekje aan te gaan. Wat wisten we nog niet over elkaar?
Vragen kunnen zijn:
Zoek iemand die…
- Een vogel als huisdier heeft
- Meer dan 3 broers/zussen heeft
- Niet houdt van ananas op pizza
- Een instrument speelt
- Hooikoorts heeft
- Een allergie heeft
- Naar de overkant
Bij dit spel maak je groepen, je kunt dit het best buiten spelen.
Verzamel per groep een x aantal spullen die naar de overkant verplaatst moeten worden. Vertel dat de grond lava is en dus NIET aangeraakt mag worden. Welke groep heeft als eerste alle materialen op een veilige manier naar de overkant? Wie neemt de leiding? Welke rollen zie je ontstaan?
- Doorgeven!
Dit spel wordt gespeeld in groepen. Je kunt twee grote groepen maken of kleinere groepjes. Dit kun je met allerlei materialen doen, het doel is simpel: Als eerste alle materialen doorgegeven hebben. Regel: Er mag niet verplaatst worden en iedereen moet de spullen minstens 1 keer en maximaal 2 keer aangeraakt hebben. Wie werkt het best samen? Welke strategie hebben ze? Wie neemt de leiding?
- De stille postbode
Dit is een Estafettespel dat in rijen gespeeld kan worden (zittend op een stoel of kruk), staand in een rij met wat afstand ertussen of buiten/ in de gymzaal.
Dit spel wordt gespeeld in groepjes (2 grote groepen of meerdere kleine).
De kinderen krijgen een nummer en gaan op dezelfde hoogte uit elkaar staan, op een soort lijn dus. De nummers 1 krijgen een post-it en schrijven hier een woord op. (of je hebt al kant en klare woorden) Dit woord moeten zij uitbeelden aan nummer 2 (de rest staat met de rug hiernaar toe) Nummer 2 fluistert dit woord in het oor van nummer 3, nummer 3 fluistert dit woord in het oor van nummer 4 enzovoort. De laatste schrijft het woord groot op een wisbordje. Welk team lukt dit het best? Geef punten voor het stil zijn, samenwerken en de woorden.
Er zijn honderden spellen online te vinden om het samenwerken te stimuleren, maar deze waren een succes bij ons in de klas. Wellicht ook bij jou 😀
Vergeet je niet te genieten?