Spelling herhalingsspel – actieve werkvorm

Op een spelletjesavond met familie deden we een leuk spel met begrippen & 3 rondes waarin dezelfde begrippen telkens terugkwamen… Wellicht ken je het wel! Dit heb ik omgezet naar een spellingsvariant en dat was een succes! Ideaal om spellingscategorieën mee te herhalen, weinig leerkracht gestuurd en ook nog ontzettend leuk! 

Voordat het spel begint:

1. Iedereen kiest 4 woorden uit zijn/haar woordpakket. (Jij als lkr. bepaalt het aantal) En schrijft elk woord los op een klein papiertje. (Of jij zorgt voor een x-aantal woorden)

2. Alle woorden worden 1 keer dubbelgevouwen en gaan in een bak.

3. Iedereen heeft een invulblad en houdt zijn/haar punten bij.

Ronde 1: Omschrijven

1 kind grabbelt een woord. Het woord moet hij omschrijven zonder het woord zelf te zeggen. De rest van de kinderen schrijft het woord op zijn invulblad. Er wordt direct nagekeken. Goed woord = 1 punt, ook de goede spelling = 2 punten. Vervolgens is kind 2, zo gaat dit door tot alle papiertjes aan bod zijn gekomen. 

Voordat ronde 2 van start gaat moet het blad worden omgevouwen naar achteren zodat de woorden niet meer te zien zijn.

Ronde 2: Uitbeelden

Alle woorden gaan weer IN de bak. 1 kind grabbelt een woord. Het woord mag nu alleen uitgebeeld worden. (Niet praten) Er wordt direct nagekeken. De goede spelling = 1 punt.

Voordat ronde 3 van start gaat moet het blad worden omgevouwen naar achteren zodat de woorden niet meer te zien zijn.

Ronde 3: 1 woord of geluid.

Alle woorden gaan weer IN de bak. 1 kind grabbelt een woord. Het woord mag nu alleen omschreven worden met maar 1 geluid of 1 woord. Er wordt direct nagekeken. De goede spelling = 1 punt.

Een super mooie manier om de leerlingen uit te dagen met herhaling veel woorden correct te schrijven! (It works!) 

Deel dit bericht via de onderstaande knoppen op jouw socials 😀

Facebook
LinkedIn
WhatsApp