In groep 7/8 zijn we nu veel bezig met omzetten van gewichtsmaten. Ik heb door de jaren heen gemerkt dat dit weinig betekenis heeft bij de kinderen. Ik besloot daarom enkele activiteiten rondom de gewichtsmaten te bedenken om het meer betekenis te geven én om het op een andere manier weer eens flink te oefenen.
Ik opende de les met de eerste, onderstaande foto. Mijn vraag hierbij: Wat zou ik hier nou gekocht hebben?
Van make-up tot aan medicijnen, ze konden het wel bedenken. Vervolgens haalde ik een grote zak snoep tevoorschijn. ‘Snoep natuurlijk!!’ (we weten allemaal inmiddels dat ‘gezonde juf’ niet mijn titel is, ik doe m’n best) Met ogen als schoteltjes keken ze me aan, neemt ze nou echt een zak snoep mee? Mijn volgende vraag was: ‘Hoeveel denken jullie dat deze zak snoep weegt? Schrijf het op je wisbordje!’
Ik besprak nog geen antwoorden met ze maar liet op het bord 3 weegschalen zien met: 0,48kg – 480 gr – 480000 mg. Mijn vraag daarna: ‘Bekijk deze weegschalen eens. Op welke weegschaal heeft mijn snoepzak gelegen? Schrijf het op je wisbordje’ Een enkeling kwam erachter dat ik ze in de maling nam en alle weegschalen correct waren. ‘Jammer, als de hele klas het goed had zou ik met jullie delen’ lachte ik hard. Dat was een grapje, ik wilde best een snoepje met ze delen na deze les. Ik ging verder: ‘Wat moet jij goed kunnen wil je dit doorhebben? Wat is het lesdoel van deze les, denk je? Schrijf het op je wisbordje.’ Door het lesdoel uit de kinderen te laten komen, het liefst door het ze te laten ervaren, zijn ze meer betrokken bij het lesdoel.
‘Ik leer/oefen/herhaal het omzetten van gewichtsmaten’
Om te kijken in hoeverre de kinderen dit leerdoel al beheersten, deed ik de werkvorm uit het onderstaande filmpje: (Klik op de titel om op YouTube te bekijken als dit te klein weergegeven wordt) Tekst gaat onder het filmpje verder*
De sommen hebben een bepaalde kleur zodat dit gekoppeld kan worden aan een niveau. Zo is blauw niveau 1, geel niveau 2, groen niveau 3 en rood niveau 4. Het loopt op in moeilijkheidsgraad.
Ik heb van te voren op 4 niveaus werkbladen geprint. De kinderen mochten zelf de keuze maken op welk niveau zij wilden werken deze les. N.a.v. de informatie die ik kreeg uit de werkvorm, maakte ik de keuze om uitleg te geven aan de grootste groep: niveau 2. De andere kinderen konden kiezen of zij samen wilden werken (kinderen met bewezen niveau 4 konden de kinderen met niveau 1 helpen). De kinderen kijken tussendoor zelf na, regelmatig komt het voor dat kinderen erachter komen dat ze nog uitleg nodig hebben (‘Juf, mag ik meedoen?’) of dat zij een niveau hoger aan kunnen (‘Ik had alles goed, ik pak niveau 4’). Dit zijn mooie ontwikkelingen. De kinderen zijn gemotiveerd en ik zie vooruitgang!
Ik heb aansluitend op deze les nog 2 activiteiten gemaakt waarbij de kinderen echt tot denken worden aangezet, het omzetten van de maten meer betekenis krijgt en de kinderen allemaal optimaal betrokken zijn. Na de vakantie wil ik deze gaan inzetten. Wordt vervolgd…
Ben je benieuwd, wil je graag gebruik maken van mijn materialen? Je kunt deze 3 activiteiten, uitgewerkt met materialen en uitleg, nu hier in de webshop vinden.