Het vak ‘begrijpend lezen’ daar hangt bijna een soort grote, dikke, negatieve wolk boven.
Daar moest ik iets mee. Door de jaren heen heb ik veel gehoord over het afzwakken van de aandacht en motivatie van leerlingen tijdens begrijpend lezen. Dat kan natuurlijk meerdere redenen hebben zoals o.a.: ze vinden het (te) moeilijk, geen motivatie om te lezen, de onderwerpen spreken ze niet aan, ze vinden het saai enzovoort.
Wat doe ik om de betrokkenheid bij een begrijpend leesles te vergroten?
Bij een uitgebreide begrijpend leesles zet ik LUMIO (voorheen Smart Learning Suite) in om mijn leerlingen optimaal betrokken te houden. In de video is te zien dat ik een ‘Shout-It-Out’ pagina uitzet met 4 tabbladen. De vragen verschillen per les, onderstaand een voorbeeld van 4 vragen:
1. Waar denk jij dat deze tekst over gaat?
2. Wat gaat deze tekst jou vertellen, denk je? (Wat je nog niet weet)
3. Welke moeilijke woorden lees je in de tekst?
4. Wat zijn de betekenissen van de moeilijke woorden? (In eigen woorden)
Bij vraag 1 & 2 is de tekst nog niet uitgedeeld, maar zijn alleen de kopjes bekend gemaakt. (En de titel) Bij vraag 2 lees ik vaak kort de inleiding voor. Iedereen denkt hierover na en stuurt een antwoord naar het bord. Ik bespreek enkele antwoorden en er ontstaat een kort gesprek. Vervolgens wordt de tekst gelezen en gaan we in gesprek met elkaar, klopte jouw voorspelling? Heb je inderdaad de kennis opgedaan die je voorafgaand het lezen had bedacht? Welke vragen roept deze tekst op?
Tijdens het lezen sturen ze de moeilijke woorden naar het bord. Het stappenplan voor het achterhalen van een moeilijk woord, wordt gevolgd en betekenissen (in eigen woorden) worden tijdens het lezen naar het bord gestuurd. Als alle moeilijkheden uit de tekst gehaald zijn en we dit besproken hebben, model ik mijn werkwijze voor het beantwoorden van vragen over de tekst. Er volgt een begeleide in-oefening met een nieuw tabblad van Shout It Out waar ik de leerlingen weer bij betrek en ze activeer allemaal actief mee te doen door antwoorden te sturen. Na de jullie-jij fase binnen deze les, volgt de zelfstandige verwerking.
In de video is te zien hoe ik deze les op een leuke manier afsluit, met een monsterquiz.
Ik merk een hoge betrokkenheid bij mijn begrijpend leeslessen wanneer ik constant de interactie opzoek en input van mijn leerlingen vraag.
Ook uitproberen?
Wil jij nu al graag experimenteren met LUMIO? Dat kan! Je kunt het namelijk via de onderstaande knop gratis (volledig) uitproberen!
Houd mijn socials in de gaten want binnenkort mag ik een LUMIO account weggeven!