Het grote stille werkwoordenspel

Werkwoordspelling is natuurlijk eigenlijk maar 1 ding: oefenen, oefenen, oefenen. Dat eeuwige vervoegen kwam mij vroeger echt de neus uit. Ik probeer dus op allerlei afwisselende manieren bezig te zijn met werkwoordspelling. Zo bedacht ik ‘Het Grote Stille Werkwoordenspel’. Ideaal voor de rust kan ik jullie vertellen en ze vinden het nog leuk ook! 

Wat heb je nodig?

Ik heb de leuke werkwoordkaartjes van juf Joycella gebruikt maar deze zijn helaas niet meer beschikbaar. Daarom heb ik een document gemaakt met 31 werkwoordkaartjes, alle antwoorden van deze vervoegingen, vervolgbladen & nog 7 andere werkvorm-ideeën die jij direct kunt toepassen in de klas. Dit document kun jij dus eindeloos gebruiken om actieve werkvormen rondom werkwoordspelling in te zetten. Shop ‘m nu hier!

Hoe werkt het?

Voor de lol vertelde ik mijn klas dat er bij dit spel maar 1 winnaar kan zijn. Of de klas, of de juf. Als zij 75% van de woorden goed vervoegd hebben samen, winnen zij. Zo niet, dan win ik. Zo ontstond er een echte teamspirit :D! 

Dit spel in stappen:

  1. Ieder kind krijgt een werkwoord op zijn/haar rug geplakt. Hij/zij weet niet welk werkwoord dit is.
  2. De klas loopt in STILTE rond. Iedereen probeert te achterhalen wat er op zijn/haar rug staat door enkel uit te beelden. Met de wisbordjes mogen ze raden d.m.v. schrijven, zo laten ze elkaar zien of ze het woord goed begrepen hebben. Er mag niet gepraat worden.
  3. Als een kind het werkwoord geraden heeft loopt het snel naar een vervoeg-kaart en vervoegt alle woorden zo goed mogelijk. (In het lokaal hangen overal vervoeg-kaarten zodat ze naar de muur moeten lopen)
  4. Als leerkracht loop ik rond om te controleren. Ik schrijf alleen het aantal goede antwoorden op de kaart. 7 goed betekent dus geen fouten. Zijn er minder goed, dan moet de fout worden gezocht en verbeterd. Per kaart kunnen ze 7 punten verdienen.
  5. Na het vervoegen moeten ze elkaar helpen aan een nieuw werkwoord. (Op de rug plakken) En zo herhaalt het zich steeds. Ondertussen moeten ze ook in de gaten houden of hun kaart al nagekeken is en of alle punten wel behaald zijn. Ze kunnen zelfs (zonder praten) hulp inschakelen van een ander. Andersom kan een leerling een ander kind ook halen om zijn/haar kaart te corrigeren omdat er een fout ontdekt is. 
  6. Aan het eind berekenen we samen de score en bespreken we moeilijkheden.

De klas was super fanatiek en hebben binnen 20 minuten alle kaarten op gespeeld. Er komt binnenkort een revanche aan want deze keer zaten ze net onder de 75%. Ze hebben nu al zin om dit nog een keer te spelen. Een aanrader dus!