In de vorige post lieten we een leuke activiteit met wisbordjes zien. Wisbordjes worden vaak ingezet in de bovenbouw, maar bij de kleuters is dit net zo effectief. Ook bij de kleuters kun je de betrokkenheid hiermee verhogen. Hieronder geven we een tweede tip voor het werken met wisbordjes bij de kleuters.
Vormen herkennen
Leg een afbeelding waarin meerdere vormen te herkennen zijn, in het midden (kleine kring) of projecteer de afbeelding op het Digibord (klassikaal). Doe er eerst eentje voor, denk hardop. ‘Ik zie een rechthoek hier’ teken deze daarna op je eigen wisbordje of op het bord. Toon een nieuwe afbeelding, laat de kinderen goed naar de afbeelding kijken, welke vormen zien ze allemaal? Laat ze deze vormen zelf tekenen.
Laat vervolgens om de beurt andere afbeeldingen zien, waarna de kinderen ieder voor zich de vormen op het wisbordje schrijven.
Je kunt voor afbeeldingen kiezen met 1 enkele vorm, maar je kunt het ook moeilijker maken door afbeeldingen te kiezen met meerdere vormen erin.
Het document van Teach&Cher bevat aantrekkelijke, kleurrijke afbeeldingen waar meerdere vormen in verstopt zitten. Shop ‘m nu hier.