Normaliter zie je jouw leerlingen de klas binnenkomen. De één huppelend, vrolijk en de ander met een donderwolkje boven het hoofd. Je ‘ziet’ de kinderen, zij hoeven het soms niet eens te vertellen. Hier kan jij met jouw leerkrachtvoelsprieten (ik vind dat 1 woord) direct op inspelen. Online is dit een ander verhaal.
Daarom start ik mijn online lessen altijd met een startopdracht. Daar is de opdracht uit het bovenstaande filmpje één voorbeeld van.
Ik heb uit SMART Learning Suite een standaard format gepakt en daarin mijn eigen opdrachten geschreven. Ik kies ervoor om ze te laten tekenen en/of schrijven/typen. Daarbij laat ik ze ook een afbeelding zoeken. Sommige kinderen kunnen zich beter uitdrukken met beeld. Ik geef opdrachten zoals: ‘Laat met een plaatje zien hoe jouw week is tot nu toe’ of: ‘Teken hoe jij je voelt vandaag’ of ‘Typ hoe jij er vandaag voor gaat zorgen dat je goed kunt werken’
Na een paar minuten (meestal 5) deel ik mijn scherm en klik ik om de beurt alle opdrachten open. Zo ga ik korte gesprekjes aan en weet ik zeker dat iedereen even aan bod komt. Als ik opvallende dingen voorbij zie komen ga ik individueel even het gesprek aan met dat kind. Zo’n opening zorgt ervoor dat iedereen even ‘aan’ gezet wordt, ik een zicht heb op hoe zij zich voelen en het geeft een aanleiding tot goede gesprekken.
Ik hou van afwisseling dus doe niet iedere dag hetzelfde, maar ik zorg wel dat ik iedere dag voor een pakkende opening waarmee ik iedereen activeer.
Hoe open jij je online lesdag? Gebruik jij SMART Learning Suite al binnen jouw lessen? Klik op de onderstaande knop om je gratis in te schrijven om het 45 dagen te proberen.