Spelling herhalingsspel – actieve werkvorm
Een actieve werkvorm om verschillende spellingscategorieën mee te oefenen.
Een actieve werkvorm om verschillende spellingscategorieën mee te oefenen.
Mooie formulieren, formats en kaartjes zijn natuurlijk altijd fijn om te gebruiken. Maar, hier is niet altijd tijd voor en soms is het ook gewoon onnodig. Soms kan het allemaal veel sneller en effectiever en daar houd ik van! Zo ook bij het activeren van de voorkennis, voorafgaand de ‘echte start’ van je les. Dit
(Samenwerkings)spellen voor in de eerste weken Mijn duo collega en ik hebben de eerste schooldag vooral veel samenwerkingsspellen met de klas gespeeld en enkele spellen om elkaar beter te leren kennen. Naar aanleiding van deze spellen kwamen er mooie gesprekken. Wie neemt de leiding en waarom? Wat gebeurt er onderling? Welke teams zijn een voorbeeld?
Snel nakijken en invoeren, ik heb de tip Tijd is kostbaar, daar ben ik me ontzettend bewust van. Ik vind het belangrijk dat er zoveel mogelijk tijd gaat naar het voorbereiden van goede lessen en dus het neerzetten van goed onderwijs. Nu is de (cito)toetsperiode bij ons van start gegaan en daar komt het nodige
Hoe houd ik mijn leerlingen betrokken bij ‘saaie’ onderdelen zoals begrijpend lezen, technisch lezen of taalverzorging? Lachwekkende teksten, shockerende plaatjes, teksten die vragen opleveren en prikkelen zorgen er vaak voor dat mijn leerlingen betrokken zijn bij de les. Ik maak regelmatig gebruik van aparte teksten, die vanaf het begin al vragen opleveren. Van die nieuwsgierigheid
8 werkvormen met uitgewerkte materialen om direct in te zetten bij werkwoordspelling.
https://youtu.be/pdUVu1c2aw4Pop-its, wie kent ze nu niet? Het is de nieuwste rage en bijna de hele klas bezit zo’n ding. Inclusief Juf Joyce! Zij bedacht er een leuke activiteit mee op het gebied van taal. Deze deelt zij graag met jullie hier. (De materialen kun je hier gratis downloaden) ‘In mijn klas werk ik bij zinsontleding standaard
Zoals jullie misschien wel van mij weten, laat ik mijn leerlingen zichzelf vaak inschalen tijdens mijn lessen. Ze hebben ervaren hoe goed ze iets kunnen, waar ze nu staan en bepalen aan de hand daarvan wat ze nodig hebben. Hiermee creëer ik inzicht in hun eigen kunnen en ontwikkelen ze o.a. eigenaarschap. Dit wilde ik
https://youtu.be/Z_–H0q-_PM Als jij als leerkracht alleen aan het ‘zenden‘ bent, bestaat er een grote kans dat je leerlingen snel afhaken. Dit is in het klaslokaal al zo, laat staan online. Ik heb tijdens de vorige lockdown gemerkt dat je online ook echt de leerlingen betrokken en actief kunt houden. Deze quiz is daar een voorbeeld
https://youtu.be/tS0aQbd7MQU Normaliter zie je jouw leerlingen de klas binnenkomen. De één huppelend, vrolijk en de ander met een donderwolkje boven het hoofd. Je ‘ziet’ de kinderen, zij hoeven het soms niet eens te vertellen. Hier kan jij met jouw leerkrachtvoelsprieten (ik vind dat 1 woord) direct op inspelen. Online is dit een ander verhaal. Daarom
https://youtu.be/tgYUJMC-7Nk Ben jij ook benieuw naar de mogelijkheden van SMART Learning Suite? Schrijf je nu in via de knop hieronder en probeer SLS zelf uit! De komende tijd zal ik verschillende inspiratie videos plaatsen om te laten zien hoe ik hiermee werk. Houd mijn pagina dus goed in de gaten! Schrijf je hier in voor